PAS biedt in fergees digitaal dossier oan. As immen in fergoeding wol oanfreegje of foar kwestje kwalifisearje, in (ekstra) foardiel, ensfh., Wurde dokuminten altyd oanfrege. Dizze dokuminten binne nedich om te beoardieljen oft ien yn oanmerking komt of net.

In protte minsken hawwe de frege dokuminten net yn oarder. Wyt net wêr’t se lizze of hoe’t se fia it ynternet sykje. Om minsken wat te helpen, biede wy dat dejingen dy’t har wolle, har eigen privee digitale feiligens krije op ‘e PAS webside. Om tagong te krijen ta dit feilich sil elkenien dy’t oanmeldt in unike tagongskoade krije. Mei dizze tagongskoade iepenet de feilige en kinne dokuminten wurde tafoege of ferwidere.

As immen mei sa’n digitaal feilich is belutsen by bygelyks sosjale saken as belestingen, dan kin alle ynformaasje maklik fertroud wurde. Om sa’n unike koade te krijen, moatte jo ienris ynlogge en in pear fragen stelle; dan wurdt de tagongskoade per post ferstjoerd.

Ofhinklik fan it type oanfraach dat wurdt makke, moat ien of mear fan ‘e dokuminten hjirûnder yntsjinne wurde. Dizze ynformaasje komt fan ‘e webside fan’ e gemeente Ljouwert.

Bij sommige punten klinkt het best ingewikkeld en dat is het best ook wel. En hulp vragen bij het opzoeken en opslaan in de kluis kan natuurlijk ook.

    • Een geldig legitimatiebewijs, zoals een ID-kaart, paspoort of vreemdelingendocument (maar geen rijbewijs).
    • (Bank)afschriften van al uw rekeningen en accounts over de periode vanaf datum tot en met datum (screensprints worden niet geaccepteerd).
      • Het gaat om al uw betaalrekeningen, spaarrekeningen, zakelijke rekeningen, creditcardrekeningen, PayPal accounts, cryptocoin accounts, Mollie accounts, gok accounts en andere rekeningen en accounts die u heeft die nog niet genoemd zijn;
      • Het gaat ook om rekeningen en accounts van kinderen onder de 18 jaar die nog bij u thuis wonen;
      • Is een rekening of account kortgeleden gesloten? Dan moet u hier van een bewijsstuk inleveren;
      • Krijgt u geen (bank)afschriften? Dan kunt u ze printen via internetbankieren.
      • Het volgende moet op de bankafschriften staan:
        1. Uw naam;
        2. Uw rekeningnummer;
        3. Het saldo van de rekening op dit moment;
        4. De naam en alle andere gegevens die horen bij de af- en bijschrijvingen op de rekening en het af- of bijgeschreven bedrag.
    • Bewijsstukken van vermogensgegevens, zoals de afkoopwaarde van uw levensverzekering of andere vermogensgegevens.
    • Kentekenbewijzen van alle voertuigen die op uw naam staan.
    • Een overzicht van al uw schulden en de hoogte van de schulden op dit moment. Dit kan ook uw hypotheek zijn.
    • Inkomensgegevens over de periode vanaf datum tot en met datum.
      • Werkt u? Dan gaat het om loonstrookjes;
      • Heeft u een uitkering? Dan gaat het om inkomensspecificaties;
      • Heeft u giften gekregen? Dan gaat het om ondertekende schriftelijke verklaring waarin staat van wie u de giften heeft gekregen en waarvoor ze bedoeld zijn;
      • Heeft u geld geleend? Dan gaat het om een schriftelijke leenovereenkomst. Dit document moet door alle betrokken personen ondertekent zijn. In deze overeenkomst moet staan welke afspraken er zijn gemaakt over de lening.
    • De brief van het UWV (Uitvoeringsinstituut Werknemers Verzekeringen)/de SVB (Sociale Verzekerings Bank) van de toekenning of afwijzing van uw naam.
    • De brief van de DUO van de toekenning of afwijzing van studiefinanciering of WTOS.
    • Uw echtscheidingsconvenant en het ouderschapsplan en als dit hier niet instaat een bewijsstuk van de vaststelling van de partner- en kinderalimentatie.
    • Uw huurcontract of een bewijsstuk van de betaling van kostgeld.
    • De eind-/stakingsbalans van uw onderneming en de balans van vorig jaar.
    • Deze brief (deze kunt u bij de balie van het Gemeentehuis laten zien).

Jo kinne jo digitale bestân oanfreegje mei it formulier hjirûnder: